"Money, money, money..."

26. 07. 2013 20:03:02
Díky biblickému příběhu z Nového zákona o Ananiáši a Safiře (Skutky apoštolů 5.kapitola) jsme se během jedné studijní skupiny dostali k tématu peněz, jejich vnímání v našich životech. Je zajímavé zjištění, že v naší společnosti je vlastně mluvení o penězích na veřejnosti svým způsobem tabu.

Paradox? Na jedné straně jsme bombardováni zprávami o výší příjmů ředitelů, politiků, členů "clubu V.I.P.", apod. Máme možnost porovnávat různé tabulky příjmů těch "nejvyšších" s těmi "nejnižšími". Kdo kolik zpronevěřil, kdo a kde kolik ukradnul, koho vyšetřují z důvodu podezření nepřiznaných příjmů atd., atd., atd.

Ale! Když s někým budete hovořit o svých příjmech či jeho, není u nás běžné vzájemně si sdělovat výši vlastního přísunu financí. V zaměstnání se zpravidla jen šušká mezi kolegy kdo kolik bere, zda dostal prémie a za co asi. Pravděpodobně má na to velký vliv kulturní podmíněnost. Jaká je ta naše?

Je to zvláštní. Když se zamyslím nad tím, kdo všechno je ochotný zveřejňovat své intimní sexuální zážitky různého charakteru. Je na zamyšlenou, čeho si skutečně ceníme do té míry, že se dané snažíme uchránit před "zraky nenechavců" (a hlavně jejich mluvidly:o)).

Vybavuje se mi rozhovor s jednou ze známých, která se mě ptala, jak jsem sháněla zaměstnání po mateřské. Když jsem se dostala k bodu, kdy jsem jí chtěla říct, kolik dělá můj nynější plat, tak mě ustrašeně zarazila a řekla:"Ne, to mi nemusíte říkat." A já na to:"Ale mně to opravdu nevadí, klidně Vám řeknu, kolik dělá můj měsíční příjem, pokud není dcera nebo já nemocná." A obeznámila ji se skutečností. Vyvalila nevěřícně oči:"Cože, tak málo?!"

V současné době máme možnost navštívit různé kurzy typu "Miluji peníze a ony milují mne", "Přejte druhým peníze" apod. Nechci tyto "kurzy" shazovat, ale mám takový pocit, že pokud člověku aspoň trochu slouží v dobrém slova smyslu "zdravý selský rozum", nepotřebuje na dané "náboženské seance" chodit. Navíc mám ten dojem, že nejsou zadarmo (kdo by to byl čekal??!:o))).

Jednou jsem četla úvod v našem obecním zpravodaji, kde nás redaktorka vybízela k tomu, abychom peníze viděli v dobrém světle a přáli druhým lidem finanční hojnost. Ale jo, druhým finanční úspěch přeji, stejně tak i sobě, ALE poctivou cestou..o) Ano, nejsem až tak "svatá", abych druhým i sobě přála nadprůměrné příjmy na základě podvodů, krádeže. A abych řekla pravdu, nesdílím názor, že peníze jsou dobré. Můžeme filozofovat nad tím, že peníze přece nemůžou za to, jaký kdo uvnitř je - chamtivý, přejícný, pokrytec..Peníze nám dávají vlastně možnost poznávat sami sebe i druhé, jací jsme. Ale peníze jako takové, dle mého názoru, nejsou dobré, ač se dají použít k dobrému.

Pročítala jsem si biblické úseky, kde se konkrétně o penězích píše. Lidé se příliš nemění, soudě dle textů popisujících vztah k penězům (majetku) ve Starém i Novém zákoně. Od té doby, co existují peníze, lidé řeší svůj vztah k těmto plíškům a papírkům denodenně. Ježíš vybízel k poctivému a rozumnému hospodaření, upozorňoval na to, že není dobré dávat peníze ve svém životě na první místo. Jako vtipná vložka mi přijde realistické konstatování starozákonní knihy Kazatel kap. 10, verš 19: "K obveselení se strojí pokrm a radost životu dává víno; peníze vyřeší všechno." Není však přínosné vytrhovat jeden verš z kontextu, a tak doporučuji přečíst si ostatní navazující verše.

Možná není náhoda, že v Bibli jedním z posledních veršů zmiňujících slovo "peníze" je následující, novozákonní:

"Dobře si pamatujte, žádný smilník, prostopášník ani lakomec, jehož bohem jsou peníze, nemá podíl v království Kristovu a Božím." Efezským 5,5

Pro mne osobně tato výzva zůstává stále živá - peníze nemají být v mém životě na prvním místě. Takže, o čem se začneme spolu bavit?.o))

Autor: Alzbeta Furstova | pátek 26.7.2013 20:03 | karma článku: 12.56 | přečteno: 799x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 27.54 | Přečteno: 512 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 50 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.41 | Přečteno: 299 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.78 | Přečteno: 523 | Diskuse
Počet článků 54 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 895

..prostě Betty..)

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...